Mekatronik Ön lisans Programı

Programı Sunan Akademik BirimMekatronik
Program Direktörü.
Program TürüÖn lisans Programı
Kazanılan Derecenin Seviyesi        Ön Lisans
Kazanılan Derece   Mezun olunduğunda Mekatronik Teknikeri diplomasına sahip olunur. Ünvanı ise Teknikerdir.
Eğitim Türü        Tam Zamanlı 
Kayıt Kabul KoşullarıOrtaöğretimden Mezun Olmak
Önceki Öğrenmenin TanınmasıTürk Yüksek öğretim kurularında öncel öğrenimin tanınması süreci daha başlangıç aşamasındadır. Bu nedenle Namık Kemal Üniversitesinin tüm programlarında da öncel eğitimin tanınması tam olarak başlatılmış değildir. Ancak, bölümlerin müfredatlarında yer alan zorunlu Yabancı dil dersi için her öğretim yılı başında muafiyet sınavı düzenlenmektedir. Bu derslerden kendi kendilerine öğrenme sürecini tamamlayan ya da değişik yollarla bu derslerdeki öğrenme çıktılarını sağladığını düşünen öğrenciler bu sınavlara girebilme hakkına sahiptir. Sınava giren öğrencilerden başarılı olanlar ders programındaki ilgili dersten muaf olurlar
Mezuniyet Koşulları Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 120'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.
Program Amacı Programın amacı, makine alt yapısı olan bir öğrenciye elektronik bilgisi kazandırmak ve elektrik, otomasyon ve bilgisayar gibi farklı disiplinlerden de destek alarak çok yönlü bir tekniker yetiştirmektir.  Programın kapsamı özetle; bilgisayar bütünleşik imalat, elektrik, elektronik, pnömatik, hidrolik, PLC ve PIC programlama, süreç ölçümü ve kontrolü gibi konulardan oluşmaktadır.
Mezunların Mesleki Profilleri Mekatronik teknikerleri, çok yönlü olarak yetiştirildiği için oldukça geniş alanları kapsayan sektörlerde iş bulabilirler. Mezunlar, kamuya veya özel sektöre ait çeşitli kuruluşların üretim, ürün geliştirme, bakım onarım, teknik servis ve araştırma geliştirme gibi bölümlerinde teknik eleman olarak çalışabilirler.
Bir Üst Dereceye Geçiş Eğitimini başarı ile tamamlayanlara  “Mekatronik Teknikerliği” ön lisans diploması ve “Mekatronik Teknikeri” unvanı verilir. Ayrıca isteyen öğrenciler okulu bitirdikten sonra ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavına girerek yeterli puan aldıkları takdirde aşağıdaki lisans programlarına geçiş yapabilirler:
Elektrik Mühendisliği
Elektrik-Elektronik Mühendisliği
Elektronik Mühendisliği
Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği
İmalat Mühendisliği
Kontrol Öğretmenliği
Makine Mühendisliği
Mekatronik Mühendisliği
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

Her dönem en az bir vize sınavı uygulanır. Vizelerin yanı sıra, her dönemin başında verilen dönem içeriğinde tarihleri belirtilen proje ve ödevler verilir. Her dönemin sonunda, öğrencinin final sınavına girmek zorundadır. Kriterler (ara sınav, proje, ödev ve final gibi) ve dönem sonu notuna etki oranları dönem başında dağıtılan ve/veya web sitesinde yayınlanan ders içerikleri açık biçimde belirtilir. Öğrenci yönetmeliği ve akademik takvime göre final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih ve yer ve zamanlarda yapılır.  Öğrencinin dönem sonu notu ders sorumlusu tarafından ara sınav, proje, ödev ve final sınavı sonuçlarına göre verilir. 

Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak Final ya da bütünleme sınav sonucunun en az 50 olması zorunludur. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ders izlencesinde belirtildiği şekliyle ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir.

Dönem sonu-bütünleme notu dersin sorumlusu tarafından değerlendirme kriterleriyle birlikte Öğrenci İşlerine teslim edilir. Dönem sonu ve bütünleme notları öğrenci bilgi sisteminde yayınlanarak ilan edilir. 

Notlar:

Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir.  Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:

 

Puan

Harfli Notu

Katsayı

Başarı Durumu

90-100

AA

4.00

Başarılı

80-89

BA

3.50

Başarılı

70-79

BB

3.00

Başarılı

65-69

CB

2.50

Başarılı

60-64

CC

2.00

Başarılı

50-59

DD

1.50

Başarısız

30-49

FD

1.00

Başarısız

0-29

FF

0.00

Başarısız

 

Öğrenciler DD, FD yada FF aldıkları dersleri dersin açıldığı ilk dönem almak zorundadırlar.

Başarılı Öğrenciler

Önlisans/lisans öğrenimini tamamlayan ve genel ağırlıklı not ortalaması 3.00 ile 3.49 arasında olan öğrenciler onur öğrencisi; ortalaması 3.50 veya üstü olan öğrenciler ise yüksek onur öğrencisi olarak mezun olurlar.

 

Eğitim Öğretim Metotları

 Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.

Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:

*EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Ders

Dinleme ve Anlamlandırma

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Tartışmalı Ders

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Özel Destek / Yapısal Örnekler

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Rol Yapma / Drama

Önceden planlanmış özel beceriler

Standart derslik teknolojileri, özel donanım

Problem Çözme

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Vaka Çalışması

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Beyin Fırtınası

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

KüçükGrup Tartışması

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Gösterim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Benzetim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Seminer

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Grup Çalışması

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları

Saha/Arazi Çalışması

Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Laboratuar

Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması

Özel donanım

Ödev

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Sözlü

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

İnceleme/Anket Çalışması

Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Panel

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Konuk Konuşmacı

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım

Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri/ Projeleri

Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler

 

(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.

Program Çıktıları

1-Doğru ve alternatif akım devrelerinin özelliklerini açıklayabilmek ve bu devrelerin kullanıldığı sistemlere örnekler vermek, elektrik makinalarını ve kumanda elemanlarını tanımak, servo sürücü ve enkoder seçimi yapabilmek
2-Elektronik ölçme tekniği, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal sorumluluk ve çevre bilinci, kalite konularında bilgi sahibi olmak; elektrik. elektronik devrelerinin bilgisayar destekli tasarım programı ile çizim ve simülasyonunu gerçekleştirebilmek
3-Elektronik ve mekanik sistemlerin davranışını açıklayan formülleri kullanabilecek ve denklemleri çözebilecek matematik bilgisine sahip olmak
4-Grup çalışmasına yatkın olmak; analitik ve eleştirel düşünce yaklaşımıyla plan ve program yapabilmek ve uygulayabilmek; karmaşık sorunların çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak sunabilmek
5-Güç kaynakları arızalarını tespit edebilmek ve gidermek; enerji kaynakları (özellikle yenilenebilir ve sürdürülebilir kaynaklar) ve verimli kullanımı hakkında bilgi sahibi olmak
6-Hidrolik ve pnömatik sistem bileşenlerini tanımak ve kontrol sistemi kurup çalıştırabilmek
7-Kontrol ve otomasyon sisteminin kurulması, sistem bileşenlerinin kalibre edilmesi ve kontrol parametrelerinin ayarlanması işlemlerini yerine getirebilmek
8-Maddelerin fiziksel özelliklerini açıklayabilmek, iş, güç, enerji, statik, dinamik, mekanik gibi kavramların tanımını yapabilmek, elektromanyetik dalgaların özelliklerini açıklayabilmek
9-Makine, Elektrik, Elektronik ve Bilgisayar disiplinleri hakkında temel, güncel ve uygulamalı bilgi ve becerilere sahip olmak
10-Mekatronik bir sistemi tanımlayabilmek ve örnek bir sistem üzerinde bulunan bileşenlerin görevlerini ve her bir bileşenin birbiriyle olan etkileşimini yazılı ve sözlü olarak açıklayabilmek
11-Mesleğini yerine getirirken etik değerlere uymak, bir yabancı dili kullanabilmek, güncel teknolojik gelişmeleri ve uygulamaları takip ederek yaşam boyu kendini güncelleyebilmek, kariyer planlaması yapabilmek
12-Mesleklerini yerine getirirken karşılaşabilecekleri malzemelerin özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak, makine elemanlarını tanımak, metal ve plastik malzemelerin imalat ve şekil verme işlemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olmak
13-Mikroişlemci ve mikrodenetleyicileri programlayıp çeşitli elektronik devreleri kontrol edebilmek
14-Nümerik takım tezgahı donanımı ve bilgisayar destekli parça programlama konularında temel bilgi ve beceriye sahip olmak
15-Programlanabilir Mantıksal Denetleyiciler kullanarak otomasyon sistemleri tasarlayıp kurabilmek ve çalıştırabilmek
16-Sayısal ya da analog elektronik devreleri tasarlayıp, plaket ya da protobord üzerine kurarak çalıştırabilmek
17-Teknik resim kurallarını uygulayarak çizimler yapabilmek ve gerektiğinde bu çizimleri bilgisayar destekli tasarım yazılımı kullanarak da uygulayabilmek

Müfredat

Mekatronik Kredili Ders Yapısı Şeması



1. Sınıf



2023-2024 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
ADA003 Alternatif Akım Devre Analizi 2 1 3
TMEP102 Analog Elektronik 3 1 5
ATİ101 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I 2 0 2
BDT001 Bilgisayar Destekli Tasarım 1 1 3
DAD002 Doğru Akım Devre Analizi 3 1 5
ELM001 Elektrik Motorları 2 1 4
TMAT001 Matematik I 3 0 3
SET001 Sayısal Elektronik 3 1 4
TDİ101 Türk Dili I 2 0 2
YDİ101 Yabancı Dil I (İngilizce) 2 0 2
Seçmeli 1.Sınıf Güz Dönemi() 8
MEP103 Mekatroniğin Temelleri 2 1 4
MEP104 Teknik ve Meslek Resmi 2 1 4
Toplam AKTS: 41

2023-2024 Bahar Dönemi
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
ADA003 Alternatif Akım Devre Analizi 2 1 3
ATİ102 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi II 2 0 2
MEP203 İmalat İşlemleri 2 1 3
TMAT002 Matematik II 3 0 3
SET001 Sayısal Elektronik 3 1 4
TSNT004 Sensörler ve Dönüştürücüler 2 1 3
TDİ102 Türk Dili II 2 0 2
YDİ102 Yabancı Dil II (İngilizce) 2 0 2
Seçmeli 1.Sınıf Bahar Dönemi() 8
ELM001 Elektrik Motorları 2 1 4
TEHP102 Elektrik Ölçme Tekniği 3 1 4
MEP203 İmalat İşlemleri 2 1 3
Toplam AKTS: 30
Yıllık Toplam AKTS: 71

2. Sınıf



2023-2024 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
TMEP301 Bilgisayarda Programlama 2 1 3
TMEP301 Bilgisayarda Programlama 2 1 3
MEP305 Bilgisayar Destekli Elektronik Devre Tasarımı 2 1 4
MEP302 Bilgisayar Destekli Takım Tezgahları 3 1 5
MKD001 Mikrodenetleyiciler 3 1 5
TMEP303 Proses Kontrol 1 1 2
Seçmeli 2.Sınıf Güz Dönemi() 8
THPN002 Hidrolik ve Pnömatik 2 1 4
KGS005 Kalite Güvence ve Standartlar 2 1 4
ÜSD213 Üniversite Seçimlik Ders 2 0 3
Toplam AKTS: 30

2023-2024 Bahar Dönemi
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
MYOSTJ01 Staj 0 2 5
Seçmeli 2.Sınıf Bahar Dönemi() 25
TMEP404 Bilgisayarlı Kontrol Sistemleri 2 1 3
ÇEV001 Çevre Koruma 2 0 2
MEP401 Elektromekanik Kontrol ve PLC 3 1 5
ENA002 Endüstriyel Ağlar 1 1 3
ENR003 Endüstriyel Robotlar 3 1 5
TMEP403 Esnek Üretim Sistemleri 3 1 4
MYOİE01 İş Yeri Eğitimi 2 0 10
MYOİU01 İş Yeri Uygulaması 3 0 15
PJT005 Proje Teknikleri 2 1 3
Toplam AKTS: 30
Yıllık Toplam AKTS: 60

Ders & Program Çıktıları Matrisi

ADA003 Alternatif Akım Devre Analizi
#
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
TMEP102 Analog Elektronik
#
23233211113331333
23233211113331333
23233211113331333
ATİ101 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
#
11121111111111111
11121111111111111
11121111111111111
11121111111111111
11121111111111111
11121111111111111
11121111111111111
11121111111111111
11121111111111111
11121111111111111
BDT001 Bilgisayar Destekli Tasarım
#
12131111113111115
12131111113111115
12131111113111115
12131111113111115
12131111113111115
12131111113111115
12131111113111115
12131111113111115
12131111113111115
12131111113111115
DAD002 Doğru Akım Devre Analizi
#
54531111111111141
ELM001 Elektrik Motorları
#
31201010100000110
31201010100000110
31201010100000110
31201010100000110
31201010100000110
31201010100000110
SET001 Sayısal Elektronik
#
00000000101010210
00000000101010210
00000000101010210
00000000101010210
00000000101010210
00000000101010210
00000000101010210
00000000101010210
00000000101010210
00000000101010210
TDİ101 Türk Dili I
#
11121111112111111
11121111112111111
11121111112111111
11121111112111111
11121111112111111
11121111112111111
11121111112111111
11121111112111111
11121111112111111
11121111112111111
11121111112111111
11121111112111111
11121111112111111
11121111112111111
YDİ101 Yabancı Dil I (İngilizce)
#
11211111411111131
11211111411111131
11211111411111131
11211111411111131
11211111411111131
11211111411111131
MEP103 Mekatroniğin Temelleri
#
11212112211111121
MEP104 Teknik ve Meslek Resmi
#
11131111112311215
ADA003 Alternatif Akım Devre Analizi
#
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
55511115511111111
ATİ102 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi II
#
00010000002000000
00010000002000000
00010000002000000
00010000002000000
00010000002000000
00010000002000000
MEP203 İmalat İşlemleri
#
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
TMAT002 Matematik II
#
11411111111111111
11411111111111111
11411111111111111
11411111111111111
11411111111111111
SET001 Sayısal Elektronik
#
00000000101010210
00000000101010210
00000000101010210
00000000101010210
00000000101010210
00000000101010210
00000000101010210
00000000101010210
00000000101010210
00000000101010210
TSNT004 Sensörler ve Dönüştürücüler
#
11111111211111111
TDİ102 Türk Dili II
#
11354115441414111
11354115441414111
11354115441414111
11354115441414111
11354115441414111
11354115441414111
11354115441414111
11354115441414111
11354115441414111
11354115441414111
11354115441414111
11354115441414111
11354115441414111
YDİ102 Yabancı Dil II (İngilizce)
#
11121111111111111
ELM001 Elektrik Motorları
#
31201010100000110
31201010100000110
31201010100000110
31201010100000110
31201010100000110
31201010100000110
TEHP102 Elektrik Ölçme Tekniği
#
35243131234111112
MEP203 İmalat İşlemleri
#
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
11111111211311111
TMEP301 Bilgisayarda Programlama
#
13241111525141111
13241111525141111
TMEP301 Bilgisayarda Programlama
#
13241111525141111
13241111525141111
MEP305 Bilgisayar Destekli Elektronik Devre Tasarımı
#
14121111112121131
14121111112121131
14121111112121131
14121111112121131
MEP302 Bilgisayar Destekli Takım Tezgahları
#
13131111233314111
13131111233314111
13131111233314111
13131111233314111
MKD001 Mikrodenetleyiciler
#
15111111111151141
15111111111151141
15111111111151141
15111111111151141
15111111111151141
15111111111151141
15111111111151141
15111111111151141
TMEP303 Proses Kontrol
#
11111111111111121
THPN002 Hidrolik ve Pnömatik
#
11141411224111111
11141411224111111
11141411224111111
11141411224111111
11141411224111111
11141411224111111
KGS005 Kalite Güvence ve Standartlar
#
12121111112111111
MYOSTJ01 Staj
#
01222121333333322
01222121333333322
01222121333333322
TMEP404 Bilgisayarlı Kontrol Sistemleri
#
13141151555151431
13141151555151431
13141151555151431
ÇEV001 Çevre Koruma
#
11111111111311111
11111111111311111
11111111111311111
11111111111311111
11111111111311111
MEP401 Elektromekanik Kontrol ve PLC
#
11131011212111511
11131011212111511
11131011212111511
11131011212111511
11131011212111511
ENA002 Endüstriyel Ağlar
#
11111111313111111
11111111313111111
ENR003 Endüstriyel Robotlar
#
11151211215111111
11151211215111111
TMEP403 Esnek Üretim Sistemleri
#
00020000304002000
00020000304005000
00020000304002000
00020000304003000
00020000304002000
00020000304004000
00020000304003000
00020000304003003
MYOİE01 İş Yeri Eğitimi
#
11131111111111111
MYOİU01 İş Yeri Uygulaması
#
11131111111111111
PJT005 Proje Teknikleri
#
11311111111111111
11311111111111111
11311111111111111
11311111111111111
11311111111111111
11311111111111111
11311111111111111
11311111111111111